Veelgestelde vragen

Filter op categorie

  • Schooltoeslag

    Wie ontvangt de Schooltoeslag?

    In de meeste gevallen betaalt KidsLife aan de ouder(s), begunstigden of bijslagtrekkende.
    Meerderjarige kinderen die secundair onderwijs volgen en gehuwd, zelfstandig of alleenstaand zijn, die ontvangen zelf de Schooltoeslag.

  • Schooltoeslag

    Wanneer wordt de Schooltoeslag uitbetaald?

    KidsLife ontvangt alle informatie van de Vlaamse Overheid. Op basis van deze informatie betalen wij automatisch de Schooltoeslag of Selectieve Participatietoeslag (SEPAR) uit. Wanneer je deze toeslag ontvangt hangt dus af van verschillende factoren. De betaling van deze Schooltoeslag zal vermoedelijk als volgt verlopen:

    Gezinnen met enkel minderjarige kinderen: vanaf september/oktober 2019.

    Gezinnen met minstens 1 meerderjarig kind: vanaf oktober tot december 2019

    De uitbetaling van de Schooltoeslag is afhankelijk van de volledigheid van de gegevens die wij ontvangen van de Vlaamse Overheid

    Voorbeeld: iemand die zich pas inschrijft tijdens de maand oktober in een erkende school zal geen recht hebben op de betaling in september. Eens wij de gegevens ontvangen hebben, dan ontvang je dit tijdens een wekelijkse uitbetaling van KidsLife.

    Opgelet: In elke situatie moet je geen aanvraag indienen! Ontvang je reeds Kinderbijslag of Groeipakket van KidsLife? Wij zorgen dat alle gezinnen die recht hebben op de Schooltoeslag, dit automatisch ontvangen. Handig toch?

  • Schooltoeslag

    Tot welke leeftijd heb je recht op de Schooltoeslag?

    We maken een onderscheid tussen kleuter-/lager en secundair onderwijs. Voor deze laatste categorie kan er recht op Schooltoeslag zijn tot het jaar waarin de leerling 22 jaar wordt. Voor BuSO en HBO5 Verpleegkunde is er geen leeftijdsbeperking. 

    De Schooltoeslag of Schooltoelage in het Hoger Onderwijs dien je aan te vragen bij de Vlaamse Overheid

  • Schooltoeslag

    Wat is het verschil tussen de Schooltoeslag en de Schoolbonus?

    De Schoolbonus staat voor de schoolpremie (of schooltoelage) voor alle gezinnen met kinderen en wordt automatisch door KidsLife betaald in augustus, samen met de kinderbijslag van de maand juli.

    De Schooltoeslag is een extra bedrag, bedoeld voor gezinnen met lage inkomens. Hij wordt voor het einde van het jaar automatisch uitbetaald door KidsLife aan alle gezinnen die hier recht op hebben.

  • My KidsLife

    Hoe werkt itsme?

    Itsme is een app op jouw smartphone die geldt als digitale ID. Je kan dit gebruiken om veilig in te loggen op jouw persoonlijk portaal voor jouw Groeipakket. Op de website van Itsme kan je een account aanmaken

  • My KidsLife

    Ik heb geen Rijksregisternummer. Hoe kan ik inloggen op My KidsLife?

    Woon je in België? Dan is de enige optie om in te loggen op het klantenportaal via Itsme, eID-lezer of een token. Wil je graag weten hoe je dit doet? Bekijk het Helpcentrum van CSAM.  
    Woon je in het buitenland en heb je geen Belgisch Rijksregisternummer, dan kan je een account aanmaken. Zo kan je zonder zorgen je eigen dossier kinderbijslag of Groeipakket bekijken. 

  • My KidsLife

    Waarom is mijn dossier afgesloten in My KidsLife?

    • Je hebt geen rechtgevende kinderen meer 

    • Je bent niet langer klant bij KidsLife 

    • Je bent verhuisd van de ene regio naar de andere.  

    • Je ontvangt niet langer de kinderbijslag of Groeipakket. 

    • Je bent overgeschakeld van Kinderbijslag naar Groeipakket door een nieuwe geboorte, wijziging in ouderlijk gezag. In veel gevallen kan je ook onmiddellijk jouw nieuw dossier raadplegen.  

  • My KidsLife

    Waarom kan ik mijn rekeningnummer niet wijzigen in My KidsLife?

    Woon je in Vlaanderen? 
    Als je als begunstigde bijvoorbeeld in budgetbeheer of collectieve schuldenregeling zit, dan heb je geen mogelijkheid om je bankrekeningnummer te wijzigen.  
    Om het rekeningnummer van storting Groeipakket te wijzigen, dan kan je als begunstigde dit enkel doen als je de jongste bent binnen jouw begunstigde kern. Wanneer de begunstigde kern uit 2 personen bestaat, dan is dit telkens de ouders van het kind.  
    Bestaat jouw begunstigde kern uit 2 personen, dan kunnen beide personen wel hun eigen rekeningnummer wijzigen waarop een mogelijkse sociale toeslag wordt gestort.  
     
    Woon je in Brussel of Wallonië? 
    Als bijslagtrekkende kan je makkelijk jouw rekeningnummer waarop wij kinderbijslag storten aanpassen. Dit is niet mogelijk wanneer je bijvoorbeeld in budgetbeheer of collectieve schuldenregeling bent. Heb je vragen over jouw specifieke situatie, neem dan contact op met onze KidsLife adviseurs

  • My KidsLife

    De bedragen in My KidsLife zijn niet correct

    De historiek van de betalingen Kinderbijslag en Groeipakket komen overeen met de stortingen die KidsLife deed. Het bedrag voor de toekomstige betaling in Brussel of Wallonië is de huidige situatie van jouw dossier. Het is dus mogelijk dat jouw dossier nog niet aangepast is naar de recentere informatie die mogelijks al doorgaf. 
    Voor Vlaanderen zullen wij binnenkort ook een overzicht kunnen geven van alle toekomstige betalingen zoals kraamgeld, kleutertoeslag, gezinsbijslag, kinderopvangtoeslag en de schooltoeslagen. 

  • My KidsLife

    Ik heb geen toegang tot My KidsLife

    Je hebt enkel toegang als je een van de begunstigden bent in Vlaanderen of een bijslagtrekkende in Brussel en Wallonië. Wens je toch graag informatie over het dossier van jouw kinderen, neem dan contact op met onze KidsLife-adviseurs