5 tips voor een betaalbare babyborrel

Vijf tips voor een betaalbare babyborrel

Het is een trend die zich nu al enkele jaren doorzet: het geven van een babyborrel. Het is vaak een handige manier om al je familie, vrienden en kennissen op één moment samen te brengen na de geboorte van je baby. Maar aan zo’n feest hangen ook heel wat kosten. Ontdek daarom onze ultieme tips voor een betaalbare babyborrel.


Een zaal huren, catering voorzien, uitnodigingen versturen, … Je zou soms denken dat je een trouwfeest aan het organiseren bent. Maar net zoals bij een trouwfeest, hoef je ook bij een babyborrel geen fortuin kwijt te zijn. Weet dat er voordelen zijn waarop je kan rekenen. Zo is er de de baby aan boord-box van Colruyt. Die box kan je gratis aanvragen en bevat heel wat leuke staaltjes en kortingsbonnen. Bovendien krijg je een bon ter waarde van 40 euro om inkopen te doen voor je babyborrel.

Maar er zijn nog heel wat andere manier om geld te besparen, van de uitnodigingen tot de locatie.


Tip 1. Uitnodigingen 

Verstuur de uitnodigingen samen met het geboortekaartje. Dat laatste is een kost die je sowieso hebt en zo is iedereen meteen op de hoogte. Bovendien vermijd je zo de eerste weken thuis een overrompeling aan bezoek en kan je het beperken tot dichte familie en de beste vrienden.


Tip 2. Catering

De grootste kost is vaak het eten en drinken. Het betekent ook dat je hier het meeste op kan besparen. Dat doe je door controle te houden over wat er gegeten en gedronken wordt. Een buffet is daarom een populaire optie. Het is niet alleen makkelijker te regelen, je bespaart ook de kost van extra personeel uit. Een buffet kan in verschillende vormen. Een klassieke babyborrel vindt plaats in de namiddag met gebak en taart, wat je zelf op voorhand kan maken mits hulp van vrienden en familie. Je kan ook kiezen voor een aperitief gevolgd door zelfgemaakte hotdogs op de BBQ of een potluck waar iedereen een gerecht meebrengt.

Veel mensen mispakken zich aan de kosten van drank. Bepaal op voorhand welke dranken je voorziet en spreek met de drankenhandel of brouwer af hoeveel gasten je verwacht. Zij kunnen een correcte inschatting geven van wat nodig is. Je kan ook vragen om pas achteraf te betalen en de overschotten terug te brengen. Zo betaal je enkel voor wat effectief verbruikt is.


Ook het Startbedrag of Kraamgeld van 1122 Euro kan een extra duwtje in de rug geven.

Vraag hier jouw Kraamgeld aan


Tip 3. Locatie

Kies voor een locatie waar je zelf de catering en drank kan voorzien. Zelf alles inkopen en in koelkasten klaarleggen, scheelt heel wat. Heb je nog connecties bij de tennisclub of jeugdbeweging waar je lid van was? Misschien willen zij - voor een bijdrage aan hun werking - wel helpen met klaarzetten en opdienen. 


Tip 4. Inrichting

Zowel bij de catering als bij de decoratie is DIY hét sleutelwoord als je budgetvriendelijk wil gaan. Probeer hier echter niet te veel op te besparen. Zo is een fotograaf een enorme meerwaarde en in een kale, ongezellige zaal wil niemand feest vieren. Voorzie daarom een leuk thema, een spelletjeshoek voor de andere kinderen en vraag aan vrienden of familieleden om te helpen met decoratie. 


Tip 5. Spreid je kosten

Het voordeel aan een babyborrel is dat je minstens 9 maanden hebt om alles voor te bereiden. Maak daar ook gebruik van voor je budget. Spreid je kosten zodat je op voorhand al een deel kan betalen, zoals de decoratie, uitnodigingen of het voorschot op de zaal. Wist je dat je ook je Startbedrag of Kraamgeld (ter waarde van 1122 Euro) al voor de geboorte kan aanvragen? Dit financieel voordeel kan je ook een deel voor je babyborrel gebruiken.


Ben je zwanger? Vraag jouw Kraamgeld of Startbedrag nu aan en wij zorgen ervoor dat je niets mist! 

Vraag nu jouw Startbedrag aan